Hyppää pääsisältöön
Autonominen bussi ITSWC-kongressissa

Älyliikenteen maailman kongressi Singaporessa - Näyteikkuna liikenteen tulevaisuuteen

Eri puolilla maailmaa etsitään kuumeisesti keinoja siihen, miten yksityisautoilun voittokulkua voidaan horjuttaa. Kun kaupunkien väestö kasvaa vauhdilla, kasvaa ja ruuhkautuu myös liikenne kaupungeissa. Ilman kävelyä, pyöräilyä, jaettuja ajoneuvoja ja joukkoliikennettä suosivia liikenneratkaisuja kaupungit monessa maassa tukkeutuvat, turvallisuus heikkenee ja päästöt kasvavat.

Kongressin logo, jossa lukee #ITSWC2019 Singapore

Tähän pulmaan haettiin ratkaisuja Singaporessa järjestetyssä maailman älyliikenteen kongressissa (ITS World Congress) lokakuussa 2019. Suomessa liikenteenohjauksesta vastaavalle Traffic Management Finlandille (TMFG) kongressi oli erinomainen paikka nähdä, missä liikenteen eri osa-alueiden kehityksessä maailmalla tällä hetkellä mennään.

’”Isoja trendejä liikenteen murroksessa ovat tällä hetkellä muun muassa datan ja analytiikan uudenlainen hyödyntäminen liikenteenohjauksessa ja uusissa palveluissa, itsestään kulkevien ajoneuvojen kehittäminen ja liikenteen uusien liiketoimintamallien rakentaminen. Uskon, että nämä kehityspolut auttavat tulevina vuosina parantamaan liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä leikkaamaan päästöjä myös Suomessa”, toteaa teknologia- ja ekosysteemijohtaja Janne Lautanala TMFG:sta.

Kongressissa oli esillä paljon esimerkkejä siitä, miten kuluttaja saa yhden sovelluksen kautta käyttöönsä eri liikennemuodot (Mobility as a Service). Tässä kehitystyössä myös suomalaisyritykset ovat vahvasti mukana.

”Samalla matkapuhelinten ja kameroiden hyödyntäminen liikkumisdatan lähteenä tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia liikenteen suunnitteluun, ohjaamiseen ja toteuttamiseen. Datan analysoinnissa ja tekoälyn hyödyntämisessä ollaan monessa maassa jo varsin pitkällä. Tällä hetkellä Kiina, Singapore, USA ja Alankomaat ovat älykkään liikenteen kehityksessä Suomen lisäksi johtavia maita”, Lautanala kuvaa.

Liikenteen murroksessa monia etenkin Euroopassa ja Suomessa huolettaa se, miten yksityisyydensuoja varmistetaan. Myös tietoturva on kaikissa tilanteissa turvattava. Suomen toimiva lainsäädäntö auttaa luottamuksen rakentamisessa.

”Liikkujille on tärkeää päästä haluamaansa määränpäähän turvallisesti ja sujuvasti. Tähän liittyen monessa maassa on yhtä kunnianhimoisia tavoitteita kuin Suomessakin. Esimerkiksi Singaporen raideliikenteessä on tavoitteena ajaa keskimäärin vähintään 200 000 km ilman häiriöitä. Häiriöksi lasketaan yli 5 minuutin myöhästyminen. Täsmällisyyttä on kyetty parantamaan mm. ennakoivaa kunnossapitoa sekä häiriöistä toipumista kehittämällä”, sanoo johtaja Heidi Saarinen TMFG:n rautatieliikenteen ohjauksesta vastaavasta Finrail Oy:stä.

Traffic Management Finlandin tavoitteena on strategiansa mukaisesti rakentaa Suomeen yhdessä kumppaneidensa kanssa maailman turvallisinta, sujuvinta ja ympäristöystävällisintä liikennettä.