Hyppää pääsisältöön
Tunnelikaista

Kehä 1 Mestarintunnelin liikenteenohjausjärjestelmän asennustyöt käynnistyvät 1. kesäkuuta

Kehä 1 Mestarintunnelissa aloitetaan 1. kesäkuuta liikenteenohjausjärjestelmän asennustyöt, jotka jatkuvat aina lokakuun loppuun asti.

Asennustöitä tehdään pääsääntöisesti aina liikenteellisesti hiljaisimpina aikoina, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän häiriötä. 

•    Yöaikaan tehtävät asennustyöt toteutetaan sulkemalla toinen Mestarintunnelin nelikaistaisista tunneliputkista.
•    Päivällä tehtävät asennustyöt toteutetaan sulkemalla ainoastaan tunneliputkien yksittäisiä ajokaistoja. 

Asennustöiden aikana liikenne ohjataan Mestarintunnelissa korvaaville ajokaistoille.

Liikenteenohjausjärjestelmän uusiminen on osa Mestarintunnelin teknisten järjestelmien laajempaa saneerausta, jossa elinkaaren päässä olevat järjestelmät vaihdetaan tämän päivän tunnelitekniikan mukaisiin moderneihin laitteisiin. Samalla varmistetaan tuleville vuosille luotettava tieliikenteenohjaus ITM Finlandin tieliikennekeskuksesta sekä jatkuva tunneliliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden hallinta. Liikenteenohjausjärjestelmän uusimisessa päivitetään tunnelin liikenteenhallinnan, tunnelitekniikan ja turvajärjestelmien ohjausjärjestelmät sekä tietoliikenneverkko, liikenteen valvontakamerat ja kamerapohjainen häiriönhavaintojärjestelmä.

Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitseva Mestarintunneli on 530 metriä pitkä tietunneli, joka koostuu kahdesta rinnakkaisesta nelikaistaisesta tunnelista sekä niitä yhdistävistä turvatunneleista. Mestarintunneli on Suomen vilkkaimmin liikennöityjä tunneliosuuksia, ja sen läpi ajaa päivittäin keskimäärin lähes 80 000 autoa.

Jaa