Hyppää pääsisältöön
Teemu Heikura blogi huhtikuu 2024

Blogi: Sammutetaanko valot vai tehdäänkö yhdessä?

30.4.2024
Jotain pitäisi tehdä. Useat mediat uutisoivat Suomen tilanteesta nyt näillä sanoilla. Se, mitä pitäisi tehdä, on sitten enemmän hakusessa. Tämä sama pätee myös Suomen logistiikkaan.

Fintraffic mukana dataliiketoiminnan edelläkävijöiden muodostamassa Data Spaces Alliance Finland -yhteistyöverkostossa

10.4.2024
Fintraffic on liittynyt perustajajäsenenä Data Spaces Alliance Finland -yhteistyöverkostoon. Yhteistyöverkosto kokoaa yhteen keskeiset toimijat ja aktiiviset data-avaruushankkeet ja siten varmistaa niiden saumattoman yhteispelin ja suomalaisten toimijoiden kilpailukyvyn Euroopan datataloudessa ja laajemmin kansainvälisesti.

Satamasovellus sekä liikenteen dataekosysteemin sääntökirjatyö pääsivät Sitran Datatalouden kiinnostavimmat -listalle

12.12.2023
Sitran julkaisema, Suomen ensimmäinen Datatalouden kiinnostavimmat -lista nostaa esiin tämän hetken 24 kiinnostavinta dataratkaisua eri toimialoilta ja eri puolilta Suomea. Fintrafficin ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhdessä kehittämä Port Activity –sovellus sekä liikenteen dataekosysteemin sääntökirjatyö tunnistettiin molemmat onnistuneiksi datataloutta edistäviksi esimerkeiksi.

Pia Julin Digilog 2 -seminaarissa: ”Voimme tehdä vielä paljon logistiikan tehostamiseksi datan avulla”

29.11.2023
Toinen Digilog -tapahtuma järjestettiin Helsingissä 22.11. ITS Finlandin, CaaS Nordicin, VTT:n ja Traficomin järjestämän tilaisuuden puheenvuoroissa paneuduttiin logistiikan trendeihin, innovaatioihin ja tulevaisuuden haasteisiin.

Janne Lautanala ehdolla Vuoden 2023 teknologiajohtajaksi

2.3.2023
Ekosysteemi- ja teknologiajohtajamme Janne Lautanala on ehdolla Vuoden 2023 teknologiajohtajaksi.
Kädet rakentamassa palikoista

Fintraffic tarjoaa kehittäjille laajan kattauksen avointa liikenteen dataa – tervetuloa mukaan kehittämään!

4.1.2023
Tiesitkö, että Fintrafficilta löytyy Suomen suurin kokoelma avointa liikennedataa? Datan avulla voidaan kehittää tietojärjestelmiä ja -palveluita, jotka tarjoavat ajan tasalla olevaa tietoa liikenteestä ja teiden olosuhteista. Miten Fintaffic tukee sovelluskehittäjiä luomaan parempia palveluja? Ja miten sinä voit päästä mukaan tähän kehitystyöhön?

Liikenteen dataekosysteemin työ hyvässä vauhdissa ensimmäisen vuoden jälkeen

8.12.2021
Ensimmäisenä liikenteen dataekosysteemin toimintavuotena on päästy jo tärkeitä askeleita eteenpäin.

Save the date: Varaa liikenteen digitalisaatioasteen nostamiselle aikaa 9.2.

8.12.2021
Mitä uudenvuoden lupauksia voimme tehdä liikenteen digitalisaatioasteen nostamiseksi? Varaa kalenteristasi keskiviikko 9.2. klo 13-15 ja tule kuulolle.

Blogi: Data ei ole öljyä, se on lantaa

2.12.2021
Datan vertailu öljyyn ontuu – tai ainakin pitäisi ymmärtää, että data on kuin raakaöljyä. Öljy on jalostunut maan sisällä kymmenien tuhansien vuosien aikana, sitä ei juurikaan tule lisää, vaikka uusia paikkoja kai edelleen löydetään. Dataa taas kertyy vuosi vuodelta enemmän.
Marko_Forsblom_ITS_Finland_vieraskyna

Vieraskynässä Marko Forsblom: Investoimisen sietämätön vaikeus

4.11.2021
Vierasblogi, Marko Forsblom, ITS Finlandin toiminnanjohtaja
Hampuri ITS World Congress

Blogi: Korona ei peruuttanut älyliikenteen suurtapahtumaa, mutta liikkumisen palvelukehitystä se on hidastanut

21.10.2021
Maailman suurin älyliikenteen ja liikenteen digitalisoinnin tapahtuma, ITS World Congress, järjestettiin 11.-15.10. Hampurissa.  Viikon aikana tapahtumaan osallistui noin 13 000 kävijää. Vaikka korona ei enää estänyt suurtapahtuman järjestämistä, alan kehitystä pandemia on kuitenkin jossain määrin jarruttanut.  Digitalisaation edistäminen ei etene yhdellä jättiloikalla, ennemmin tasaisen varmoina askelina eri puolilla globaalia liikenneverkkoa.  

Uusi sovellus helpottaa ammattikuljettajien arkea joukkoistetun datan avulla

20.7.2021
Oletko koskaan pelannut kesälomareissun matkatekemisenä peliä, jossa lasketaan, montako rekkaa matkalla tulee vastaan? Rekat, ajoneuvoyhdistelmät ja erilaiset kuljetukset ovat tuttu näky Suomen maanteillä ympäri vuorokauden, sillä tavaraliikenteestämme peräti 63 % kulkee kumipyörillä. Sen lisäksi, että maanteillä kulkeva tavaraliikenne on tärkeä osa maailmantaloutta, on sillä vaikutusta koko tieliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen.
Tilaa aihepiirin #data RSS-syöte