Hyppää pääsisältöön

Raideliikenteenohjauksen palveluiden laajentumisesta yhteiskunnallista merkittävyyttä

Tasapuolinen ja reilu toimintaympäristö rautatiealan toimijoille on edellytys raideliikenteen toimivuudelle sekä kilpailun avautumiselle.

Yksi keskeinen osa tätä on kapasiteettiohjaus, joka keskittyy ratapihojen raiteiden kapasiteetin jakoon tietyillä ratapihoilla. Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa pilotoitiin vuonna 2023 onnistuneesti kapasiteettiohjauspalvelun laajentumiseen tähtääviä toimintamalleja. 

Kapasiteettiohjauspalvelun laajentuminen luo merkittävää yhteiskunnallista hyötyä, sillä se on yksi osa kokonaisuutta, jonka avulla voidaan tarjota eri liikennöitsijöille tasapuolinen mahdollisuus toimia Suomen rataverkolla. Vuoden 2023 pilotointi toi näkyväksi myös sen, että kapasiteettiohjaus sujuu myös osana liikenneohjaajan työtä.  Vuonna 2024 kapasiteettiohjauspalvelu laajentuu kattamaan yli 30 uutta liikennepaikkaa, ja tavoitteena on saada loput liikennepaikat palvelun piiriin vuoden 2025 aikana. Ratapihaliikenteenohjauspalvelun (RLO) toiminta laajeni puolestaan vuonna 2023 kattamaan kaksi uutta liikennepaikkaa.

Merkittävä sopimustekninen muutos vuoden 2023 lopussa oli koko Suomen rataverkon alueelle tuottamamme Tilannekoordinaattori-palvelun siirtyminen osaksi Fintrafficin ja Väyläviraston kumppanuussopimusta. Tilannekoordinaattorin tärkein tehtävä on toimia onnettomuus- ja häiriötilanteissa linkkinä rautatietoimijoiden ja viranomaisten välillä sekä tukea näissä tilanteissa myös liikenteenohjausta. Muutos luo uusia mahdollisuuksia palvelun kehittämiseen, sillä aiemmin sitä on tuotettu määräaikaisilla sopimuksilla. 

Yksi merkittävimmistä koko rautatiealaa muuttavista hankkeista on Digirata. Digirata-hankkeen Kehitys- ja verifiointivaihe käynnistyi puolestaan vuodenvaihteessa 2023–2024, kun Fintraffic ja Väylävirasto allekirjoittivat allianssisopimuksen vaiheen toteutuksesta. 

Jaa