Hyppää pääsisältöön

Urapolkuja: Mika Ahvenainen – karttadatan käsittelijästä kehityspäälliköksi 

Fintrafficin kehityspäällikkö Mika Ahvenainen aloitti työuransa harjoittelijana Merenkulkulaitoksella ja loi yli 20 vuoden uran liikenteen järjestelmäkehityksen parissa. Kuinka Mika eteni karttadataa käsittelevästä harjoittelijasta tiiminvetäjäksi ja siitä kohti järjestelmäkehityksen asiantuntijatehtäviä? Mitä kehityspäällikön työhön kuuluu käytännössä? Missä kestävyysurheilulajissa Mikan tavoitteena on saavuttaa tuhat kilometriä per kausi? 

Mika työskentelee kehityspäällikkönä Fintrafficin emoyhtiön Teknologia ja kehitys -tiimissä. Hänen vastuullaan ovat mm. Digitraffic- ja Liikennetilanne-palveluiden ylläpidon ja kehityksen ohjaaminen. Lisäksi Mika osallistuu liikenteen ekosysteemityöhön erityisesti tilannekuvatiedon osalta käymällä keskusteluja eri liikennemuotojen reaaliaikaisen liikennetiedon jakelusta ja hyödyntämisestä, kartoittamalla yhteistyömahdollisuuksia sekä viestimällä tarjolla olevasta datasta ja datatarpeista. 

- Käytännössä työni on miettiä, kuinka liikennedatasta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä irti ekosysteemityössä. Digitrafficin ja Liikennetilanteen osalta olen päivittäin yhteydessä kehitystiimien kanssa, priorisoin heidän työtään, vastaa kysymyksiin sekä pohdin yhdessä kehittäjien kanssa ratkaisuja ja niiden toteutustapoja. Toimin myös linkkinä kehitystiimien ja eri liikennemuotojen asiantuntijoiden välillä sekä testaan toteutettuja ratkaisuja, Mika kertoo työnsä sisällöstä. 

Mika osallistuu työpäiviensä aikana erilaisiin hanke- ja projektipalavereihin sekä yhteistyöpalavereihin ulkoisten toimijoiden kanssa. Lisäksi hän toimii Suomessa kansallisena koordinaattorina NAPCORE-hankkeessa, jonka tavoitteena on harmonisoida liikennedataa EU-tasolla, sekä tekee jonkin verran erilaisia paikkatietodataan ja -palveluihin liittyviä asiantuntijatehtäviä erityisesti tieliikenteenohjauksen puolelle. 

Kaverin vinkin kautta töihin merenkulkualalle 

Koulutukseltaan Mika on kaksinkertainen maanmittausinsinööri, sillä hänellä on alalta tutkinnot sekä ammattikorkeakoulusta että Teknillisestä korkeakoulusta. Pääaineenaan Mika opiskeli karttojen valmistusta eli kartografiaa ja ajautui opintojen puolivälissä työelämään silloiselle Merenkulkulaitokselle. 

- Kaverini vinkkasi, että Merenkulkulaitokselta kannattaisi kysellä harjoittelupaikkaa. Soitin ja pääsin haastatteluun, jossa minulle tarjottiin kahvia ja kakkua sekä kysyttiin, milloin voisin aloittaa työt. Tein harjoittelun lisäksi Merenkulkulaitoksella opintojen ohella töitä kesäisin ja osa-aikaisesti talvisin, kunnes päädyin valmistumisen jälkeen sinne kokopäiväisesti töihin. Se oli elämäni helpoin työhaastattelu, Mika naurahtaa. 

Aluksi Mika teki karttadatan käsittelytehtäviä, josta siirtyi myöhemmin tiiminvetäjäksi tiimiin, joka vastasi painettujen merikarttojen tuotannosta. Tuolloin hän sai myös ensikosketuksen järjestelmäkehitykseen hoitaessaan tuotantojärjestelmän ylläpito- ja kehitystehtäviä. Myöhemmin vastuu laajeni kokonaan uuden tietojärjestelmän kehityshankkeen projektipäälliköksi. Mika jatkoi samoissa tehtävissä Merenkulkulaitoksen yhdistyessä Liikennevirastoon. 

- Siirryin muutaman vuoden kuluttua viraston sisällä Tietopalvelut-yksikköön, jossa toimin hankepäällikkönä tietopalveluiden kehittämisessä ja koordinoin mm. kehittämishankkeessa toteutettavien projektien rahoitusta. Lisäksi toimin asiantuntijana Liikenneviraston avointa paikkatietodataa jakelevien rajapintapalveluiden kehityksessä, Mika muistelee. 

Kun nykyisen Fintrafficin syntyyn johtanut valmistelutyö käynnistyi, Mika ilmoitti heti kiinnostuksensa siirtyä yhtiömaailmaan sekä haki tehtävään Digitraffic-palvelun ylläpidon ja kehityksen parissa. Hän osallistui myös aktiivisesti yhtiön valmisteluprosessiin. 

- En ole koskaan ollut erityisen tavoitteellinen urani suhteen, mutta olen pyrkinyt käyttämään tilaisuudet hyväksi eritysesti muutostilanteissa. Moni kipuilee muutoksia, mutta itse näen ne enemmän mahdollisuuksina. Ehkä siksi uraputkeni on muodostunut juuri tällaiseksi, Mika pohtii. 

Kehityksen ohjaaminen ja kestävyysurheilu innostavat 

Mika pitää työssään eniten tietojärjestelmien kehityksen ohjauksesta, määrittelystä ja testaamisesta, sillä hänestä on mielenkiintoista miettiä, kuinka jokin asia tehdään tulevaisuudessa. Yhteistyö asiantuntevien kehittäjien kanssa on palkitsevaa, kun uusia ominaisuuksia ja järjestelmän parannuksia syntyy melko nopeastikin. On hienoa, kun suunnitelmista syntyy konkreettinen ja käyttäjien tarpeita vastaava uusi palvelu. 

- Mukavaa on myös se, että saan olla mukana todella monenlaisessa tekemisessä. Aiheen vaihdosta tulee päivien sisällä paljon, sillä voin yhdessä hetkessä käydä läpi jotakin teknistä yksityiskohtaa koodarin kanssa, ja seuraavassa keskustella yhtiön tulevaisuuden strategisista suuntaviivoista. Tämä auttaa kuitenkin luomaan todella monipuolisen ja laajan kuvan Fintrafficin toiminnasta, mikä on mielestäni etu työssäni, Mika pohtii. 

Mika löytää monipuolista tekemistä myös vapaa-ajallaan, sillä hän on innokas kestävyysurheilija ja penkkiurheilija sekä aktiivisesti mukana kahden tyttärensä pesäpalloharrastuksessa. 

- Erityisesti maastohiihto perinteisellä tyylillä on lähellä sydäntäni. Meillä on kaveriporukka, jonka tavoitteena on hiihtää vähintään tuhat kilometriä kaudessa, missä olemmekin onnistuneet jo kolmena vuonna peräkkäin. Lisäksi pyöräilen maastossa sekä uudella työsuhdepyörälläni maantiellä. Aiemmin suunnistin aktiivisesti, mutta nyt polveni on vaatinut lajin jättämistä tauolle. Samalla katkesi lähes 30 vuoden putki Jukolan viestiin osallistumisessa, Mika kertoo. 

Jaa