Hyppää pääsisältöön

Urapolkuja: Tapio Nurmela – kipinä lennonjohtotehtäviin syttyi yläasteen TET-jaksolla 

Fintrafficin lennonvarmistuksen Verkoston johtaja Tapio Nurmela vastaa Helsingin lennonjohtoalueen ulkopuolisten maakuntakenttien lennonjohtotoiminnasta. Mitä Verkoston johtajan työpäiviin sisältyy käytännössä? Kuinka Tapio eteni lennonjohtajasta nykyiseen työhönsä? Mikä tapaus pitkältä uralta on jäänyt erityisesti mieleen? 

Tapion tehtävänä on varmistaa, että 21 maakuntakentällä toteutetaan lennonjohtopalvelua sopimusten mukaisesti, kustannustehokkaasti ja turvallisesti. Lisäksi hän tekee osan työajastaan operatiivista lennonjohtotyötä Rovaniemen lentoasemalla.  

- Nämä kaksi erilaista puolta työssäni tukevat hyvin toisiaan ja auttavat pitämään hyvän kokonaiskuvan hallussa lennonjohdosta sen eri tasoilla, Tapio kertoo työstään. 

Tapion työpäivien sisältö määräytyy sen mukaan, työskenteleekö hän operatiivisessa lennonjohtovuorossa paikan päällä Rovaniemen lentoasemalla vai johtamiseen liittyvien tehtävien parissa kotikonttorilta. Johtamistyöhön sisältyy esihenkilötehtäviä sekä paljon yhteistyötä sisäisesti ja eri sidosryhmien kanssa. 

- Olen suora esihenkilö kolmelle henkilölle, mutta verkostossani työskentelee yhteensä yli sata lennonjohdon ammattilaista. Teen paljon töitä sopimusten kanssa sekä käyn säännöllistä keskustelua tulevaisuudesta ulkoisten sidosryhmien, kuten Finavian, Puolustusvoimien ja eri operaattoreiden kanssa. Haluamme lennonjohdossa kuulla asiakkaitamme ja miettiä, kuinka voisimme parhaiten vastata heidän tarpeisiinsa nyt ja tulevaisuudessa. Teen paljon töitä etänä, sillä liiketoiminta-alueeni on maantieteellisesti hyvin laaja, Tapio jatkaa. 

Tapio kertoo, ettei moni tiedä, kuinka iso vaikutus pienilläkin päätöksillä on lennonjohdon kokonaisuuteen. Esimerkiksi pieni muutos ohjeistukseen voi vaikuttaa dominoefektin lailla isoon määrään asioita ja ihmisiä. On tehtävä paljon taustatyötä, jotta muutokset voidaan tehdä varmasti turvallisesti. Pitkä ura ilmailualalla ja monipuolinen kokemus lennonjohdosta auttavat tekemään oikeita päätöksiä. 

Kipinä lennonjohtotehtäviin syttyi jo yläasteiässä 

Tapio kiinnostui ilmailualasta jo nuorena, sillä hän asui lentoaseman lähellä, harrasti lennokkeja sekä teki lennonneuvonnassa kesätöitä. Yläasteella hän pääsi tuttujen kautta TET-jaksolle Rovaniemen lennonjohtoon, jolloin kiinnostus lennonjohtotehtäviin otti kunnolla tulta alleen. 

- Hain lennonjohtokurssille heti, kun se oli mahdollista lukion jälkeen. Urheilu-urani takia aloitus viivästyi muutamalla vuodella, mutta pääsin kurssin jälkeen heti töihin lennonjohtajaksi Rovaniemelle vuonna 2001. Etenin lennonjohtajasta ensin kouluttajaksi, sitten Rovaniemen lennonjohdon päälliköksi ja siitä Pohjois-Suomen aluepäälliköksi. Nyt toimin lennonvarmistuksen Verkoston johtajana. Päivääkään en ole katunut tätä alavalintaa, Tapio pohtii. 

Tapio kertoo, että lennonjohtajana saa harvoin palautetta etenkään silloin, kun kaikki menee hyvin. Siksi mieleen on jäänyt eräs tapaus viidentoista vuoden takaa, kun hän työskenteli Rovaniemen lennonjohdossa iltavuorossa. 

- Venäjältä oli tulossa matkustajakone, jonka kapteeni soitti lennonjohtoon ja kyseli kiitotien liukkaudesta. Hän puhui huonosti englantia, eikä osannut tulkita liukkauteen liittyvää järjestelmäämme. Yritin parhaani mukaan auttaa häntä ja selittää tilannetta eri keinoin. Lopulta kone lähti Venäjältä ja laskeutui turvallisesti Rovaniemelle. Vuoroni lopussa lennonneuvonnasta soitetiin, että minun täytyy tulla sitä kautta lähtiessä. Siellä odotti kiitoksena arvokas vodkapullo, joka on minulla vieläkin tallessa, Tapio muistelee mieleen jäänyttä positiivista palautetta. 

Vapaa-ajallaan Tapio tukee lastensa aktiivisia urheiluharrastuksia kuskina sekä osallistumalla valmennustyöhön. Töistä palauttavaa tekemistä ovat myös metsätyöt ja luonnossa liikkuminen.  

Jaa