Skip to main content
Lentokoneen pyrstö rullaustiellä

Den allmänna nöjdheten med samarbetet med Fintraffics flygtrafiktjänst har hållits på en god nivå

Fintraffics flygtrafiktjänst samarbetar med många olika aktörer i sitt arbete för att säkerställa säker, smidig och miljövänlig flygtrafik. Den årliga kundnöjdhetsenkäten är ett viktigt verktyg för att mäta hur samarbetet fungerar och stödja utvecklingen av tjänsterna. I år ökade antalet personer som besvarade den märkbart. Vad säger resultaten från enkäten 2023 om kvaliteten på flygtrafiktjänsten?

År 2023 genomfördes Fintraffics årliga kundnöjdhetsenkät för flygtrafiktjänsten för sjätte gången. Respons samlades in med hjälp av en webbaserad enkät med flervals- och utvärderingsfrågor, och dessutom hade de svarande möjlighet att lämna fritt formulerad respons. Utvärderingen genomfördes på skalan 1 (mycket svag) till 5 (utmärkt).

- Antalet svarande ökade betydligt i år, med cirka hundra personer. När resultaten jämförs bör man dock beakta att coronapandemin fortfarande hade en stark inverkan på fjolårets svar och antalet svar, säger planeringschef Timo Suorto vid Fintraffics flygtrafiktjänst.

Enkäten besvarades av ett brett spektrum av aktörer inom luftfarten, allt från flygtrafiktjänstens strategiska partner till flygskolor, och från mindre flygplatsoperatörer till representanter för allmänflyget. Fintraffics flygtrafiktjänst fick i år det allmänna vitsordet 3,8 (2022: 3,9). Största delen av de svarande var piloter och därför fokuserar resultaten denna gång på det dagliga samarbetet mellan flygledningen och piloterna.

Den allmänna nöjdheten med samarbetet är på en god nivå

Nöjdheten med samarbetet med flygtrafiktjänsten har hållits på en god nivå, då vitsordet i år var 4,1 (2022: 4,2). Den allmänna nöjdheten med samarbetet är alltså god, och dessutom inkom positiv respons om bland annat servicen på nätverksflygplatserna, verksamheten vid cellen för luftrumsplanering (AMC) samt uppfyllandet av säkerhetskraven.

- Vi är en kundserviceorganisation där varje anställd också arbetar med kundservice. Vi är nöjda att nöjdheten med bolaget via kundservicen är på en god nivå trots vårt mångsidiga verksamhetsfält. Våra kunder upplever att vår kundservice är vänlig och att vi har förmåga att svara på servicebehovet. Som säkerhetskritisk organisation är vi också mycket nöjda med att våra kunder enligt enkäten upplever vår service som säker, säger direktör Pasi Nikama vid Fintraffics flygtrafiktjänst.

Arbetet med en del utvecklingsobjekt har redan inletts genom långsiktiga utvecklingsprojekt

Utöver den positiva responsen lyfte enkäten fram utvecklingsobjekt i samarbetet, såsom kontrollen av luftrummet och regleringen av lufttrafikens flöden samt bättre beaktande av statens och den militära luftfartens behov. I frågor som gällde miljöaspekten höll man sig på 2022 års nivå och responsen på miljömålen och regleringen av lufttrafikens flöden gick hand i hand i de öppna svaren. En del av utvecklingsresponsen hade ingen direkt koppling till Fintraffics flygtrafiktjänst, utan riktades till tjänster som tillhandahålls av samarbetspartner.

- När det gällde vissa frågor var det inte nödvändigtvis entydigt om de hörde till de uppgifter och roller som olika aktörer inom flygtrafiken, såsom vi, flygplatsoperatören eller myndigheten, har. Därför fick vi också en del respons på saker som vi inte direkt har möjlighet att påverka, berättar Nikama.

I enkäten framkom dessutom några utvecklingsobjekt som redan är under arbete, såsom inflygning under kontinuerlig plané, tekniska utmaningar med CPDLC-tjänsten samt samarbete mellan den regionala flygledningen och Helsingfors flygledning.

- Vi har aktivt tagit tag i dessa utvecklingsobjekt utifrån enkäter från tidigare år och arbetet med dem är i full gång. Det är dock fråga om långvariga utvecklingsprojekt som kräver betydande förändringar i såväl verksamhetsmodeller och personalutbildningar som på systemnivå, påminner Suorto.

Kundnöjdhetsenkäten förnyas nästa år

För att resultaten av kundnöjdhetsenkäten i framtiden ska kunna utnyttjas bättre än tidigare i utvecklingen av flygtrafiktjänstens olika enheter kommer enkätens innehåll och behandlingsprocess att omarbetas något inför nästa år.

- Vi kommer att fundera på frågorna ur de svarandes synvinkel, så att våra kunder i framtiden får möjlighet att ge ännu bättre respons på de delområden inom flygtrafiktjänsten som berör just dem, berättar Nikama.

Utifrån enkätsvaren kan man säga att Fintraffics flygtrafiktjänster i allmänhet har varit bra och säkra i kundernas ögon.

- Vi har gjort presterat jämnt och bra i vårt arbete, och jag är glad att vi är vid denna punkt just nu. Härifrån är det bra att fortsätta arbetet med utvecklingsobjekten så att vi i framtiden kan betjäna våra kunder ännu bättre, fortsätter Nikama.

Dela