Skip to main content
Frequentis_group_photo

Frequentis konferens om användarupplevelser samlade olika länders chefer för flygtrafiktjänstbolag i Finland

Frequentis, som är teknikleverantör för flygtrafiktjänsten, ordnar med ett och ett halvt års mellanrum en konferens om användarupplevelser. På konferensen samlas de tekniska cheferna för flygtrafiktjänstbolagen och cheferna för utvecklingsarbetet runt om i världen. I år ordnades den tre dagar långa konferensen i Finland i samarbete med Fintraffics flygtrafiktjänst. Under evenemanget publicerades också en vision om multimodal trafikledning som bereddes som ett samarbete mellan deltagarna. Vad handlar konferensen om och vad kommer vi särskilt ihåg från i år? 

Under konferensen om användarupplevelser erbjuder Frequentis olika länders flygtrafiktjänstbolag möjlighet att nätverka med varandra och bekanta sig med nya framtidslösningar och samlar samtidigt in användarrespons om sin teknik och sina tjänster av deltagarna. Det är en konferens som fokuserar på teknik och syftar till att ge flygtrafiktjänstbolagen möjlighet att få tips och idéer från andra länder om hur de även i framtiden kan producera säkra och smidiga tjänster som belastar miljön så lite som möjligt för luftrumsanvändare. I år anlände sammanlagt 50 gäster från olika delar av världen till evenemanget, till exempel från USA, Kanada och olika länder i Europa. Åtta personer representerade Fintraffic under evenemanget.

– Benchmarking av olika trafikformer och samarbete över gränserna blir vanligare. Med tanke på Fintraffic var det viktigt att höra och diskutera strategiska utvecklingsprogram med representanter för olika länder samt hur teknologin stöder verksamhetens utveckling under de kommande åren, berättar verkställande direktör för Fintraffics Flygtrafiktjänst Raine Luojus.

Den allt snabbare tekniska utvecklingen väckte diskussion

Programmet bestod av både paneldiskussioner och inspirerande anföranden. I år hörde vi anföranden om bl.a. den allt snabbare tekniska utvecklingen, resiliens, cybersäkerhet och obemannad luftfart. Talare var förutom representanter för Frequentis och Fintraffics flygtrafiktjänst till exempel arbetslivsprofessor, författare och Fintraffic Oy:s styrelseordförande Tero Ojanperä samt den nuvarande universitetsprofessorn Mark Gillan som arbetat som chefsingenjör för ett Formel 1-stall och i Storbritannien som R&D-chef för flygtrafiktjänsten.

– Det var fint att vi fick med så häftiga talare i världsklass. Särskilt anförandena om automatisering, digitalisering och artificiell intelligens väckte intresse och diskussion. Konferensgästerna var mycket nöjda med det högklassiga innehållet och tiden de tillbringade i Finland, trots att november var grå, berättar Matts-Anders Nyberg vid Fintraffics flygtrafiktjänst som fungerade som konferensens kontaktperson och facilitator. 

Under konferensen publicerades en vision om multimodal trafikstyrning

Förutom att årets konferens ordnades i Finland var evenemanget på ett annat sätt betydelsefullt för Fintraffic. Under konferensen publicerades nämligen en vision om multimodal trafikstyrning. Personer från flera olika trafikformer vid Fintraffic och i stor utsträckning även personer från Frequentis har deltagit i utarbetandet av dokumentet. 

– I framtiden måste trafiken styras allt mer multimodalt både på land, till havs och i luften. Finland är ett av de ledande länderna inom trafikledning, där tjänsterna för alla trafikformer har samlats i samma koncern. Vi är ett praktiskt exempel på hur man genom att dela trafikinformation kan utveckla nya möjligheter att effektivera människors och varors rörlighet. Dokumentet som publicerades under konferensen definierar utöver den gemensamma visionen som vi delar med Frequentis, även bland annat ett tillvägagångssätt för att planera en multimodal helhet, trafikdatans roll samt principerna för den praktiska arkitekturen. Det finns också konkreta exempel på användarfall, berättar Fintraffics ekosystem- och teknologidirektör Janne Lautanala.

Dela